درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روان شناسي-علمي و آدرس seddighy.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 55079
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



روان شناسي-علمي- ادبی
پنج شنبه 28 مهر 1390برچسب:, :: 9:44 بعد از ظهر ::  نويسنده : خودم       

 راهنمای خرید تلویزیون سه بعدی

چکیده:
تصور داشتن یک تلویزیون با تصاویر 3 بعدی در چند سال پیش تصوری خنده دار و باورنکردنی به نظر می رسید. اما امروزه شما می توانید یک تلویزیون 3 بعدی در منزل خود داشته باشید و با دعوت از دوستان خود به تماشای فیلم و تصاویر 3 بعدی بنشینید. حتی شما می توانید بازی های کامپیوتری مورد علاقه خودتان را به صورت 3 بعدی بازی کنید. در این راهنما به معرفی این نوع تلویزیون می پردازیم به صورتی که شما با مطالعه آن قادر خواهید بود با شناخت مشخصات این نوع تلویزیون اقدام به انتخاب و خرید آن نمایید.





تصور داشتن یک تلویزیون با تصاویر 3 بعدی در چند سال پیش تصوری خنده دار و باورنکردنی به نظر می رسید. اما امروزه شما می توانید یک تلویزیون 3 بعدی در منزل خود داشته باشید و با دعوت از دوستان خود به تماشای فیلم و تصاویر 3 بعدی بنشینید. حتی شما می توانید بازی های کامپیوتری مورد علاقه خودتان را به صورت 3 بعدی بازی کنید.
در این راهنما به معرفی این نوع تلویزیون می پردازیم به صورتی که شما با مطالعه آن قادر خواهید بود با شناخت مشخصات این نوع تلویزیون اقدام به انتخاب و خرید آن نمایید.

تلویزیون 3بعدی چیست؟
تلویزیون های معمولی تصاویر اشیا را در دو بعد (عرض و ارتفاع) نمایش می دهند. تلویزیون 3 بعدی به شما توهم بعد سوم که عمق است را می دهد.این اثر توسط مغز و با فراهم کردن دو تصویر متفاوت برای چشم های چپ و راست که دو پرسپکتیو(منظر) مختلف از یک شی را نشان می دهند، صورت می گیرد.
تلویزیون 3 بعدی بر پایه عینک های LCD فعال که شامل کریستال مایع هستند، می باشد. این کریستال مایع در جریان همزمان سازی با نمایشگر، نور را از خود عبور می دهد و یا بلوکه می کند. مغز دو تصویر را طی پروسه دریافت بینایی که stereopsis نامیده می شود، ترکیب می کند و به این ترتیب توهم بعد سوم یا عمق در تصویر را بوجود می آورد.

اساس تلویزیون 3 بعدی:
باید در نظر داشت که نمایشگر 3D می تواند به طور کامل مشخصات و کیفیت تلویزیون 2D HDTV را داشته باشد. در هر زمانی که شما مایل باشید به صورت 2 بعدی از نمایشگر خود استفاده کنید می توانید به سادگی عینک های فعال 3D را برداشته و تنظیمات مربوط به 3D را خاموش کنید، در این صورت می توانید از یکی از بهترین کیفیت ها ی موجود برای تلویزیون عادی بهرمند شوید.

تکنولوژی های صفحه نمایش:
نمایشگرهای 3 بعدی در 4 نوع تکنولوژی مختلف وجود دارند که عبارت اند از: LCD معمولی، LED، پلاسما، و DLP-3D. هر کدام از این تکنولوژی ها نقاط قوت مخصوص به خود را دارند که می تواند مربوط به نرخ بارگذاری مجدد سریع یا مصرف توان بسیار کم باشد. همه تکنولوژی های دردسترس از عینک های 3 بعدی فعال و نیز Full HD 1080p و نرخ فریم بالا پشتیبانی می کنند.
انتخاب تکنولوژی صفحه نمایش به سلایق شخصی بستگی دارد. برای انتخاب بهتر است هر صفحه نمایش مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس ویژگی های هر تکنولوژی و اینکه شما چگونه، کی و کجا از آن استفاده می کنید، صفحه نمایش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نرخ فریم:
برای تولید اثر 3 بعدی که توسط تلویزیون 3 بعدی از نوع عینک فعال مورد نیاز است، باید تلویزیون 3D قادر به پشتیبانی نرخ فریم حداقل 120 هرتز باشد تا بتواند نرخ فریم 60 هرتز را برای هر چشم فراهم کند. با افزایش نرخ فریم، تلویزیون 3D می تواند تصاویر صاف و با کیفیت همانند تلویزیون 2 بعدی 120 هرتزی را فراهم کند.
نمایشگرهای پلاسما دارای یک تکنولوژی درایو خاص که از 480 هرتز شروع شده و می تواند تا 700هرتز اضافه شود می باشند که باعث می شود این تلویزیون ها قابلیت برآورده کردن نیاز یک تلویزیون 3D را داشته باشند.

اتصالات:
تلویزیون 3 بعدی از پیشرفته ترین پروتوکل ارتباطی موجود یعنی HDMI 1.4 استفاده می کند. این نسخه جدید HDMI با ویژگی ها ی خاص برای تلویزیون 3 بعدی طراحی شده است تا بتواند حجم زیاد اطلاعات تصویر 3 بعدی(و نیز صدای با کیفیت بسیار بالا) را انتقال دهد. شما برای فراهم کردن محتوای 3 بعدی به یک HDMI 1.4 که پخش کننده Blu-ray با قابلیت 3D (یا هر منبع دیگر 3D) را درایو می کند نیاز دارید.


عینک 3D فعال: برای تولید تصویر 3 بعدی نمایشگر باید برای هر فریم خاص 2 تصویر جداگانه نشان دهد، یکی برای چشم راست و دیگری برای چشم چپ شما. این تصاویر دارای جابجایی بسیار کمی هستند که توهم عمق واقعی تصویر را برای بیننده بوجود می آورد. عینک های 3D از نوع فعال، با استفاده از فرستنده سیگنال همزمان سازی، بسته شدن دیافراگم داخلی لنز را با نمایشگر شما همزمان می کند. فرستنده سیگنال همزمان سازی به صورت بیسیم به عینک اطلاع می دهد که کدام لنز باید برای کدام فریم باز باشد.
با همزمان سازی لنزها با نمایشگر، هر چشم فریم مربوط به خود را به صورت واضح خواهد دید. این بدان معنی است که رنگ ها همچنان روشن، کنتراست همچنان بالا و تصاویز صاف و با کیفیت باقی خواهند ماند، در حالی که شما در تمام مدت، تصویر 3 بعدی واضحی را نظاره گر هستید.
عینک های 3D فعال از باتری استفاده می کنند و بنابراین نیاز به شارژ مجدد پس از مدتی استفاده دارند.

در تلویزیون 3 بعدی چه چیزی جدید است؟
دسته بندی های 3D
تلویزیون های3D تحولی در سرگرمی خانگی محسوب می شوند ولی این تلویزیون ها از پنل های با کیفیت HDTV نشات گرفته اند. تلویزیون های جدید با قابلیت 3D در دو دسته 3D مجتمع وآماده استفاده از 3D عرضه می شوند.
نمایشگر های 3D مجتمع دارای همه سخت افزار های مورد نیاز برای شروع تماشای تلویزیون 3D هستند. این بدان معنی است که شما حداقل یک جفت عینک 3D فعال، فرستنده سیگنال همزمان سازی، و تلویزیون 3D را در یک مجموعه در اختیار خواهید داشت. باید در نظر داشته باشید که شما ممکن است به عینک اضافه برای سایر افراد شامل افراد خانواده، دوستان و یا همسایگان احتیاج داشته باشید. منبع 3D نیاز به دیدن محتوای 3D ذاتی خواهد داشت و می تواند شامل Blu-ray با قابلیت 3D، ماهواره کابلی دیجیتالی با قابلیت 3D و یا کنسول های بازی با قابلیت 3D باشد.
نمایشگر های آماده استفاده از 3D دارای همه ویژگی های یک نماشگر 2 بعدی نیز می باشند. این تلویزیون ها هنگام فروش دارای تمام قطعات لازم برای استفاده از قابلیت 3D نیستند ولی بعدا در صورت نیاز می توان اجزای مورد نیاز را تهیه و بر روی آنها نصب کرد.

شبکه و DLNA
بسیاری از تلویزیون های 3D جدید قابلیت اضافه کردن (یا به صورت اولیه دارای) امکان استفاده از شبکه سیمی یا بیسیم را دارند که به شما اجازه می دهد تلویزیون خود را به شبکه داخلی منزل خود و یا اینترنت متصل کنید. این ویژگی عالی به شما اجازه می دهد که تصاویر، آهنگ ها و ویدیوهای ذخیره شده بر روی شبکه خانگی خود را به آسانی و تنها با استفاده از مشخصه DLNA(ِDLNA به طور ویژه به صورت پلاگ& پلی است و تنها با اتصال آن به تلویزیون آماده کار است)، اجرا کنید.
اتصال به اینترنت ویژگی جالب دیگری است که در بسیاری از نمایشگرها برای تماشای ویدیوی اینترنتی استفاده می شود. برخی از نمایشگر های جدید حتی به عنوان وسیله ارتباطی پیشرفته ای مورد استفاده قرار می گیرند و این کار با اضافه کردن نرم افزار هایی نظیر Skype صورت می گیرد. استفاده از تلفن اینترنتی، تماشای فیلم های یوتیوب و استفاده از آخرین اخبار ورزشی و .. ویژگی هایی هیتند که ارزش تلویزیون ها ی 3 بعدی جدید را افزایش داده است.

لوازم جانبی:
کابل HDMI 1.4: اتصال به منبع تولید تصاویر 3D (مانند پخش کننده Blu-ray) نیاز به کابل های جدیدی دارد که برای استفاده از 3D طراحی شده اند. کابل مورد نظر HDMI 1.4 است که نیاز شما در این رابطه را برآورده می کند.

پخش کنندهBlu-ray با قابلیت پشتیبانی 3D:
بیشتر محتوای ذاتی 3D بر روی Blu-ray در دسترس خواهد بود. یک پخش کننده Blu-ray با قابلیت 3D قدرت و اتصالات لازم را برای فراهم کردن بهترین سیگنال برای تلویزیون 3D شما خواهد داشت.

امکان بازی به صورت 3D:
شرکت سونی اقدام به تولید و عرضه رایگان دو بازی برای PlayStation3 کخ یکی برای بازی 3 بعدی و دیگری برای Blu-ray 3بعدی است، کرده است.

عینک های 3 بعدی اضافی:
تهیه جفت های اضافه عینک 3D فعال برای استفاده اعضای خانواده و یا برای زمانی که استفاده از یک جفت به خاطر تمام شدن شارژ آن امکان پذیر نیست، کار بسیار مناسبی خواهد بود. بهتر است اطمینان حاصل کنید که حداقل دو جفت عینک اضافه برای استفاده اعضای خانواده، دوستان و یا همسایگان دارید.

فرستنده همزمان ساز سیگنال:
اگراقدام به خرید یک نمایشگر آماده استفاده از 3D می نمایید،به تهیه حداقل یک جفت عینک 3D فعال و یک دستگاه فرستنده همزمان ساز سیگنال برای فعال کردن امکان استفاده از 3Dدر تلویزیون خود نیاز دارید. اگر یک تلویزیون 3D مجتمع خریده اید نگرانی نخواهید داشت زیرا کهمجموعه خود دارای دستگاه فرستنده همزمان ساز سیگنال می باشد.

پاسخ به سولات احتمالی در رابطه با تلویزیون 3 بعدی
آیا امکان دارد تلویزیون 3 بعدی بدون عینک مخصوص داشت؟
متاسفانه جواب این سوال فعلا منفی است. اما تکنولوژی مسلما این امکان را به زودی ممکن می کند. شرکت هایی هستند که تلویزیون های 3 بعدی بدون نیاز به عینک مخصوص(این نوع را autostereoscopic می نامند) را به عنوان نمونه تولید کرده اند. در نمایشگاه CES 2011 نخستین مدل از این نوع توسط توشیبا ارائه شد.
تمام نمایشگرهای از این نوع (شامل نمونه شرکت سونی که در این نمایشگاه عرضه شد) از تکنولوژی "سد اختلاف دید" (parallax barrier technology) استفاده می کنند که در حقیقت ناحیه ای اطراف نمایشگر؛ جایی که بیننده می نشیند و اثر 3بعدی کامل را تجربه می کند، تولید می کند. تجربه نشان داده است که اثر 3 بعدی شدن با قرار گرفتن در مرکز صفحه نمایش حداکثر است و حرکات کوچک بدن بعضی مواقع می تواند موجب خراب شدن برخی قسمت های تصویر 3 بعدی شود. به عبارت دیگر اگرچه نمونه های اولیه زیاد گران نبودند ولی استفاده از آنها نیز زیاد طرفدار نداشت. اما تلویزیون های 3 بعدی که از عینک غیرفعال استفاده می کنند بهتر شده اند.

تفاوت بین عینک فعال و غیر فعال چیست؟
عینک ها فعال سنگین، گران قیمت و نیازمند باتری هستند، و همچنین باید به طور پیوسته با فرستنده IR که بر روی تلویزیون قرار داده شده است در ارتباط باشد تا همواره با آن همزمان بماند. این عینک ها تاکنون انتخاب معمول برای استفاده کنندگان از تلویزیون 3 بعدی بوده اند. عینک ها ی غیر فعال شبیه عینک هایی است که برای تماشای فیلم در سینما (مانند فیلم آواتار) از آن استفاده می شد و اکنون به همراه تلویزیون های 3 بعدی عرضه می شود. عینک های غیر فعال سبک، ارزان و بدون نیاز به باتری هستند. از آنجا که این عینک ها به هیچ وجه نیاز به ارتباط با تلویزیون ندارند از عمومیت برخوردارند. شما می توانید از عینک خود برای نگاه کردن فیلم بر روی تلویزیون منزل دوست خود نیز استفاده کنید.


در سطح فنی، عینک های فعال از طریق باز و بسته کردن لنزهای LCD چندهزار بار در دقیقه، کار می کنند. به این صورت عینک این اطمینان را بوجود می آورد که تصاویر توسط چشمی که مورد نظر است دریافت می شوند نه چشم دیگر. عینک ها ی غیر فعال با استفاده از لنزهای قطبیده شده که در ارتباط با تصاویر قطبیده شده بر روی تلویزیون هستند، کار می کنند. علاوه بر ارزان بودن و سبک بودن این نوع عینک مزیت دیگر آنها این است که اثر تقابلی (crosstalk) را به حداقل کاهش می دهد.

اثر تقابلی یا crosstalk چیست؟
Crosstalk زمانی رخ می دهد که تصاویری که قرار است برای یک چشم خاص (چشم چب یا راست) نمایش داده شود، به صورت غیرعمدی برای هر دو چشم نمایش داده می شود که باعث بوجود آمدن تصاویر لرزان و شبح مانند می شود. این اثر از عدم دقت ذاتی ناشی از تلاش برای تهیه یک جفت عینک و تلویزیون برای اجرای هماهنگ مانور های رقص مانند که 60 بار در ثانیه تکرار می شوند، منشا می گیرد. این مانورها همیشه به صورت دقیق و کامل انجام نمی شوند. از آنجایی که عینک های غیرفعال در معرض چنین حاشیه خطایی نیستند،کمک می کنند که crosstalk به حداقل میزان خود برسد.

کدام شرکت ها تولید کننده عینک های فعال و غیر فعال هستند؟
در سال 2011 میلادی هر دو شرکت LG و Vizio تلویریون های با تکنولوژی غیرفعال عرضه می کنند. LG برای تمام تلویزیون های LCD 3 بعدی خود از تکنولوژی غیرفعال استفاده خواهد کرد اما همه تلویزیون های پلاسما 3 بعدی خود را همچنان به صورت فعال عرضه می کند. LG همچنین از تکنولوژی غیرفعال در تلویزیون های LED نظیر تلویزیون 65 اینچی LED HDTV 3D استفاده خواهد کرد.

آیا برای تلویزیون 3 بعدی به پخش کننده یا دریافت کننده مخصوص Blu-ray نیاز است؟
بله از آنجایی که Blu-ray 3 بعدی به پردازش بیشتری نیاز دارد و سیگنال ها به طور اساسی متفاوت هستند، هر دو قسمت سخت افزار باید با تلویزیون 3 بعدی شما بروز شوند. به طور مشخص اگر شما قصد استفاده از ویژگی های انتقالی HDMI استفاده کنید، تنها نیاز به بروز کردن دریافت کننده خود دارید.

HDMI 1.4 چیست؟
HDMI 1.4 استاندرد انتقال داده است که برای انتقال محتوای 3 بعدی full 1080p مورد نیاز است. تمام وسایل مورد استفاده شده در سینمای خانگیتان شامل پخش کننده Blu-ray، تلویزیون، و دریافت کننده A/V باید با استاندارد HDMI 1.4 سازگاری داشته باشند؛ تا بتوانند به خوبی برای پخش 3 بعدی با همدیگر کار کنند. توجه داشته باشید که دستگاه ها ی دارای استاندارد HDMI 1.3 به صورت تکنیکی قادر به استفاده از محتوا 3 بعدی هستند؛ ولی این استاندارد تنها قادر به پشتیبانی 1080i می باشد نه 1080p.
اینجا مساله مقداری گیج کننده می شود، زیرا در واقع شما برای انتقال محتوای 3 بعدی به کابل HDMI 1.4 نیاز ندارید و استاندارد 1.3 می تواند به خوبی کار کند. این مساله زمانی گیج کننده تر می شود که بدانید براند ها دیگر از شما برای مشخص کردن نسخه های کابل استفاده نمی کنند. سازمان های مسئول استاندارد کابل از نام هایی مانند "استاندارد"، "استاندارد خودرو"، و "سرعت بالا" برای متمایز کردن آنها استفاده می کنند. اینجا کافی است بدانید که هر کابل HDMI که نام سرعت بالا یا "high speed" را داشته باشد نیاز شما را برآورده می کند.

اندازه صفحه نمایش مورد نیاز چقدر است؟
بر اساس آنچه در راهنمای خرید تلویزیون های LCD گفته شده است، همیشه اندازه بزرگ ملاک بهتر بودن نیست، بلکه هماهنگ بودن اندازه صفحه نمایش با اتاقی که قرار است نمایشگر در آن قرار داده شود از اهمیت برخوردار است. در مورد 3D علاوه بر این مورد باید گفت که استفاده واقعی از تلویزیون 3D بر روی نمایشگر بزرگ امکان پذیر است! به طور واضح با استفاده از نمایشگر بزرگ است که می توان 3D را ستایش کرد. هدف غوطه ور شد ن است و هرچه نمایشگر نمای جلو شما را بیشتر پوشش دهد احساس اینکه در صحنه حضور دارید بیشتر تقویت خواهد شد. خوشبختانه به نظر می رسد که تولید کنندگان تلویزیون نیز به این نکته پی برده اند، به همین دلیل است که تمام مجموعه های تلویزیون 3 بعدی بزرگتر از 42 اینچ هستند. اگر از نظر بودجه مشکل ندارید سعی کنید بزرگترین نمایشگر 3D که با منزل شما نیز هماهنگ است تهیه کنید تا به طور قوی اثر 3 بعدی را تجربه کنید.



به چه دلایلی ممکن است نخواهیم تلویزیون 3 بعدی بخریم؟
ممکن است تلویزیون 3 بعدی برای شما یا خانوادتان مناسب نباشد. درصد کمی از جمعیتی که از نوعی مشکل بینایی که "کوری استروفونیک"-“stereo blindness” رنج می برند قادر به درک توهم بعد سوم در تلویزیون های 3 بعدی نیستند. بیننده دارای کوری استروفونیک با استفاده از عینک 3 بعدی تنها همان تصویر دو بعدی را بر روی تلویزیون مشاهده می کند. بهترین کار این است که قبل از خرید تلویزیون 3 بعدی اقدام به تماشای فیلم های نمونه 3 بعدی کنید.
دلیل دیگری که ممکن است شما نخواهید در حال حاضر تلویزیون 3 بعدی داشته باشید، این است که این تکنولوژی هنوز نوپا است و تعداد کمی منبع با محتوای 3 بعدی موجوود است. همانند همه تکنولوژی های جدید قیمت تلویزیون های 3 بعدی و عینک ها ی آن با بهتر شدن این تکنولوژی کاهش خواهد یافت. بنابراین مقداری انتظار بیستر به معنی بهره گیری از کیفیت و تکنولوژی بهتر با صرف هزینه کمتر خواهد بود.

آیا خطراتی هم در تماشای تلویزیون 3 بعدی وجود دارد؟
تماشای تلویزیون های 3 بعدی می تواند خطراتی نیز برای سلامتی افراد داشته باشد، شامل:
- برخی استفاده کنندگان ممکن است هنگامی که در معرض فلاش تصاویر یا نور قرار می گیرند دچار حمله ناگهانی صرع شوند.
- تماشای تلویزیون 3 بعدی ممکن است موجب حالت استفراغ ناشی از حرکت، اثرات ادراکی بعدی، اشکال در جهت یابی، خستگی چشم و کاهش پایداری وضعیتی شود.
- تماشای دراز مدت تلویزیون 3 بعدی می تواند موجب سردرد و خستگی شود.
- تماشای تلویزیون 3 بعدی می تواند موجب اشکال در جهت یابی برخی افراد شود.
کودکان در معرض اثرات بیشتر نسبت به بزرگسالان هستند. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: